zondag 20 februari 2011

Alpaca draadjes...

Ik heb vandaag een begin gemaakt met het wassen en kaarden van mijn beige en witte baby alpaca vachten. Ik heb vachten van verschillende fokkers en wat een verschil! De baby vachten zijn allemaal even zacht, echt ongelofelijk, maar qua viezigheid en vuil is het een wereld van verschil! De ene soort is na een bad met biotex en twee keer naspoelen helemaal schoon. De andere soort moet ik wel zeven keer spoelen. Hier zit ook veel meer gras en stro in... Ik wil beide soorten gescheiden houden.

Ze liggen te drogen in de keuken. De zachtheid straalt van de foto af....


 
Ik ga de witte met de beige samen kaarden (van één fokker). Ben benieuwd  wat dat voor een batt oplevert. De andere wit ga ik verven. Ik heb nu 3 baby alpaca vachten en 2 vachten van alpaca's die een jaar ouder zijn. Het verschil is enorm, maar ook deze zijn enorm zacht. Oh ja, ik vergat dat ik ook nog twee bruine heb binnen gekregen (2 en 3 jaar oud), daar wil ik mee gaan vilten. Pfff, kortom nog genoeg te doen....

Dit is nog een restje alpaca lontwol van de Wollfabrik dat ik gesponnen heb..


De Ouessant (wit) met alpaca  (bruin) is ook klaar. Het heeft niet zo'n spannend draadje op geleverd als ik hoopte. Het was denk ik leuker geweest om beide soorten eerste te mengen en dan te spinnen.


Tenslotte heb ik de beige baby alpaca gesponnen en getwijnd met het restje donkerbruin en een draad Shetland. Dit is het resultaat...


Wat ga ik toch met het garen doen? Momenteel geniet ik meer van het spinnen dan het breien ervan.....

3 opmerkingen:

  1. Hoi Alexandra,
    De wol ziet er goed uit, ook mooie kleuren gecombineerd.
    Groetjes Irmgard

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sokken mee breien! Die gestreepte draad gaat je heerlijke zachte sokken opleveren. Als je ze toe-up breit, dan maak je ze zo lang en zo kort als je wil (of tot de wol op is).

    Je maakt prachtige kleuren, het ziet er echt zalig uit.

    Ik heb hier ook alpaca wol van iemand gekocht, heb er al een deel van gesponnen, maar ik wou nu graag wat bijkleuren. Ik weet echter niet hoe dat moet. Heb eens geprobeerd witte wol te koken met rode bieten bij, maar toen kreeg ik een gele smurrie, die helemaal niet meer soepel en zacht was. Heb je hier ergens een uitleg over hoe het wel moet?
    Alvast bedankt!

    Lisbet (lisgielen@hotmail.com)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou niet snel met bieten verven en als je al met natuurlijk materialen wilt verven moet je de wol eerst beitsen anders pakt de wol de kleur niet.

      Verwijderen